۲۱ بهمن ۱۳۸۵

سهراب


نقاشی از سهراب
....
روزی از همین ایام بست نشینی در خانه ، جمله ای از "لائوتسه " به نقل از سهراب سپهری در خاطراتش خواندم : " بی آنکه پای از خانه بیرون نهی ، جهان را یکسر توانی شناخت " . اگر چه مفهوم این گفته حکیمانه با وجود ابزار و سایلی چون ماهواره و اینترنت که پنجره ای رو به جهان امروز است ، برایم قابل درک است ، اما تصورآنکه مردم هم عصر لائوتسه که در آن زمان هیچ یک از پنجره های ارتباطی امروز را نداشتند ، چه درکی از این جمله عارفانه داشتنه اند برایم سخت است .


سهراب خود در خاطرات سفرش به ژاپن بعد از خواندن این جمله از "لائوتسه " نوشته است : " کدر شدم ، زیر غبار غم ، این همه راه آمدم که چه ؟ " و در قسمت دیگردر سر زنش بخود نوشته است : " به هوای سفر چه نیازی بود ، اگر جویای گسترش اندیشه خود بودی ، همان درخت حیاط خانه ترا بس بود ، آفتاب دیار باشو ( شاعر ژاپنی سده هفدهم ) به من نمی تابید چه می شد؟ نقاشی هیرو شیکه در موزه ملی توکیو را نمی دیدم چه کم داشتم ؟ آهنگ کاره سوسو که را پندار نمی شنیدم ... ، مناجات ذبیحی در سحر گاهان ماه رمضان مرا بس بود " ، لاله ای که در فیروز کوه دیده بودم جای همه این گلها ی داودی ژاپن را می گرفت ، چه نیازی که مهتاب را در باغ هی ببینی ؟، در ایوان خانه پدری ات در کاشان دیدی همان بس بود..." ا
..
نقل از ستون نظریات وبلاگ شهبارا

....
متاسفانه یکی از عوارض مدرنیسم و زندگی در عصر تکنولوژی و صنعت دور شدن انسان از طبیعت ست و پی آمد آن هم افسرده گی و انزوا . و نکته ی بسیار مهم و پر مغزی که شما اشاره کرده ای در مورد دوستی کودکان و پرندگان نشان از آن دارد که ما هم دیگر متاسفانه از طبیعت فاصله گرفته ایم و بی آن که از امتیازات یک جامعه ی صنعتی و مدرن بهره مند شده باشیم تنها به عوارض بیمارگون آن دچار شده ایم . حکایت کودکان و کلاغ ها من را یاد شعر سهراب سپهری انداخت که می گفت : من ندیدم دو صنوبر را با هم دشمن / من ندیدم بیدی / سایه اش را بفروشد به زمین / رایگان می بخشد نارون شاخه ی خود را به کلاغ . تمام اجزای طبیعت بی دریغ و بی هیچ چشم داشتی با هم دوستی می کنند ، بی آن که حساب سود و زیان کنند . اما ذهن کاسب کار انسان در هر چه می نگرد حساب سود و زیان می کند و می خواهد خودخواهانه تمام طبیعت را برای بهره برداری و سود خود تخریب کند

۱۴ نظر:

ناشناس گفت...

من اينجا بس دلم تنگ است
و هر سازي كه ميبينم بد آهنگ است
بيا ره توشه برداريم
قدم در راه بي برگشت بگذاريم
ببينيم آسمان هر كجا آيا همين رنگ است
(م-اميد)

ناشناس گفت...

با درودهای فراوان

از آنجا که یکی از مقدمات شناخت

مشاهده

است ؛ ادعای لاتوسه را نمی توان زیاد
جدی گرفت. این سخنان که مبنا
و پایه علمی و منطقی ندارند
بیشتر شبیه یک نوع شعبده بازی فلسفی
هستند که اصولن برای متعجب کردن
شنونده و یا خواننده تولید میگردند
-----------------------------------
با تشکر بخاطر مطالب خوبی که انتخاب می کنید

سعید

ناشناس گفت...

روز یکشنبه است . هنگام سلام گفتن به دوستان عزیزی چون شماست.هنگام رفتن و سر زدن به طبیغت زیباست. هنگام پاسخ به ئی میل های دوستان است
هنگام سلامی به زمین و نگاهی به آسمانست
برای متن ولینک ها هم بعذاز خواندن باز خواهم گشت
روز و روزگارتان خوش

ناشناس گفت...

لائوتسه، فیلسوف چینی یک کتاب بیشتر ندارد به نام تائو تِ چینگ که همان راهنمای زندگی و خرد ناب است. اخیرن به تلاش نشر مثلث و با ترجمه از متن انگلیسی توسط آقای فرشید قهرمانی منتشر شده است

ناشناس گفت...

کاسه خود را بیش از اندازه پر کنید،
لبریز می‌شود.
چاقوی خود را بیش از اندازه تیزکنید،
کند میشود.
به دنبال پول و راحتی باشید،
دلتان هرگز آرام نمی‌گیرد.
به دنبال تایید دیگران باشید،
برده‌ی آن‌ها خواهید بود.
کار خود را انجام دهید و سپس رها کنید،
این تنها راه آرامش یافتن است.
لائوتسه

ناشناس گفت...

«به آنهايي كه به من خوبي مي كنند ونيز آنهايي كه به من خوبي نمي كنند، با همه خوبم... آنهايي كه به من ارادت مي ورزند وآنهايي كه خلوصي به من ندارند... با همه آنها با خلوص رفتار مي كنم... آب را ببين چه آرام و نرم است، با وجود اين قوي ترين حربه نبرد است كه در هر چيزي نفوذ مي كند... اوبرآن بود كه بايستي دل خويش را از هواهاي نفساني و دنيوي پاك كرد و راه قلبي و فطري مبتني بر اصل خويش را دنبال نمود.
در غيراين صورت ظلم وجور و فساد همه جا را فرا خواهد گرفت و هيچكس به سرمنزل مقصود و سعادت نخواهد رسيد.
لائوتسه

پــروانه گفت...

http://www.hawzah.net/Per/E/do.asp?a=EGJA.HTM
.....
http://www.youhanna.persianblog.com/1382_4_youhanna_archive.html
....
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%88%D8%AA%D8%B3%D9%87
.....
http://bodobia.blogspot.com/

ناشناس گفت...

پروانه گرامی، سلام

مطلبی که در مورد لائوتسه و نظر او در باره شناخت جهان منعکس نموده اید
و همچنین کامنتی که خود من همین بالا در
این باره نوشتم مرا علاقه مند
کرد که بیشتر در زمینه (شناخت) مطالعه کنم

در جستجویی که کردم گذارم به مطلب
قابل توجهی افتاد در همین زمینه و در وبلاگی بنام

عصر جدید

فکر کردم شاید خواندن آن برای شما
هم جالب باشد

آن مطلب را کپی کردم و در دوقسمت در بامداد پگاه نیز آوردم

باز هم از شما تشکر می کنم
که با مطرح کردن اینگونه مطالب متنوع
راهی به فرا گرفتن موضوع های جدید
و نو می گشایید و ما را برای مدتی
هم که شده از دست (پارتاک های ارغوانی) خلاص می نمائید

شادمان و تندرست باشید
مراتب ارادت مخلص را خدمت فیروز عزیز
ابلاغ بفرمایید

حميـرا گفت...

سلام عزیزم
سهراب یک روح بیقرار بود. روحی که قرارش در بیقراری بود و بیقراری اش در قراری که گم کرده بود. روحش سحرآمیز بود مثل روح آگوست استرین برگ.
پایدار باشی
می بوسمت

ناشناس گفت...

فیلم خاکسترهای زمان از شبکه چهار پخش شد . می توانید از اینجا ببینید:
.
http://www.iransima.ir/FilmDescription.jsp?IDCode=44749&pCode=41&pType=2007-02-09&place=calendar
.
می توانید در مورد این فیلم در اینجا توضیح کوتاهی بخوانید

http://www.novintasvir.blogfa.com/
.
فیلم جهت شناخت فلسفه شرق بی تاثیر نیست

ناشناس گفت...

سهراب و سفر

من قبل از سفرهايم به اروپا سفرنامه های بسياری خوانده بودم. اما آنچه را که در عمل تجربه نمودم ورای آنچه بود که خوانده بودم.


-----------------
عوارض مدرنیسم

سرگرمی بچه ها از زندگی بزرگ ها نشئت می گیرد . یادم می آید دوران کودکی در روستا کودکان برای کلاغ ها نان و پنیر می گذاشتند و کلاغ ها از درخت های کهن برای بچه ها گردو می انداختند. اما در شهر بچه ها هفت تیر بازی می کردند و با تیر کمان به گنجشک ها نشانه می رفتند
شاید افتادن گردو از منقار کلاغ ها اتفاقی بود اما برای بچه ها اینطور تغبیر میشد که کلاغ ها دوستان بال دار انها هستند. طبیعت دست نخورده نیم قرن پیش از نو عی هارمونی و هم آهنگی برخوردار بود.

ناشناس گفت...

همیشه به سهراب سپهری رشک برده ام. احساس میکنم حافظ بیت
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است
را برای او سروده. رشک بر انگیز نیست؟
برای دیدن پرواز با پروانه، منهم لینک وبلاق شما را زیب وبلاق خود کردم

ناشناس گفت...

:)
عجب بلاگ قشنگی داری به منهم سر بزن
[smile]

ناشناس گفت...

salam parvane aziz
addres jadid weblog
www.gedichte-w.blogspot.com
ta avakhere mah march nemitavanam
weblog ra be rooz konam .....

vaghean mamnonam ke hanooz esme man dar weblog shoma pak nashode.

droud ba shoma.