واژهی «رند»، در«فرهنگ معین» از جمله چنین تعریف شده است:ا
ا«زیرک و حیلهگر، آن که ظاهر خود را در ملامت دارد و باطنش سالم باشد، آن که شراب نیستی دهد و نقد هستی سالک بستاند..» ا
و در فرهنگ «دهخدا» اینگونه آمده است: ا
ا«...ایشان را از این جهت رند خوانند که ظاهر خود را در ملامت دارد و باطنش سلامت باشد. بر گروهی گویند. منکری که انکار او از امور شرعیه از زیرکی باشد نه از جهل. هوشمند و باهوش و هوشیار. آن که با تیزبینی و ذکاوت خاص مرائیان و سالوسان را چنانکه هستند، شناسد. نه چون مردم عامی. ا
و در فرهنگ «دهخدا» اینگونه آمده است: ا
ا«...ایشان را از این جهت رند خوانند که ظاهر خود را در ملامت دارد و باطنش سلامت باشد. بر گروهی گویند. منکری که انکار او از امور شرعیه از زیرکی باشد نه از جهل. هوشمند و باهوش و هوشیار. آن که با تیزبینی و ذکاوت خاص مرائیان و سالوسان را چنانکه هستند، شناسد. نه چون مردم عامی. ا
برگرفته از سایت در سایه روشن کلام
۱۵ نظر:
باغبان گر پنج روزی صحبت گل بایدش
بر جفای خار هجران صبر بلبل بایدش
ای دل اندربند زلفش از پریشانی منال
مرغ زیرک چون به دام افتد تحمل بایدش
رند عالم سوز را با مصلحت بینی چه کار
کار ملک است آن که تدبیر و تامل بایدش
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست
راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش
با چنین زلف و رخش بادا نظربازی حرام
هر که روی یاسمین و جعد سنبل بایدش
نازها زان نرگس مستانهاش باید کشید
این دل شوریده تا آن جعد و کاکل بایدش
ساقیا در گردش ساغر تعلل تا به چند
دور چون با عاشقان افتد تسلسل بایدش
کیست حافظ تا ننوشد باده بی آواز رود
عاشق مسکین چرا چندین تجمل بایدش
حافظ
با سلام
یار من اوباش و قلاشست و رند
بر من او خود پارسایی میکند
سعدی
***
گر پیر مناجاتست ور رند خراباتی
هر کس قلمی رفته ست بر وی به سرانجامی
سعدی
drud bar parvaneh gerami.
dar 2 farhang name ( moeen) " va (dehkhoda) mani vazheye " rend "
tarif dorosti ast.
ama be eteghade man ; mani "rend " dar negahe ahle ( erfan ) kami ba gholov be an pardakhte shode. chera ke dar negah in teyf; maani har vazhe ee ; hamishe be dor az vojob zaherist!.masalan inja ke migoyad: سرفراز عالم و آدم است که مرتبت هیچ مخلوقی به مرتبت رفیع او نمیرسد.»
---
motasefam ke ba fonte farsi naneveshtam . emruz hame chiz beham rikhte; hatta man !.
***********************
yek sabad az; ehterami namhadod baraye parvaneh aziz.
***********************
Dear Parvane
I see my message, in response to Saeid has created a kind of Ambiguity. I tried to rephrase it. But then I thought leave it. I am sure my friends would understand what I meant.
All the very best
Fridoun
Hello
see if you like this site
http://www.herat.co.uk/music/west/Celine_Dion/Celine_Dion.html
رامین گرامی
:کاملا موافقم این جملات را حذف می کنم
در اصطلاح متصوفان و عرفان، رند به معنی کسی است که جمیع کثرات و تعینات وجوبی ظاهری و امکانی ...را از خود دور کرده و سرفراز عالم و آدم است که مرتبت هیچ مخلوقی به مرتبت رفیع او نمیرسد.»ا
..
یک برنامه رادیویی از رادیو فرهنگ شنیدم که در مورد معناهای مختلف کلمه ی رند از دید شاعران مختلف با استناد به ابیاتشان می گفت.
متاسفانه در سایت رادیو فرهنگ متن کامل آن را نیافتم و با جستجو در اینترنت به سایت در سایه روشن کلام رسیدم که لینکش را در همین پست قرار دادم.من هم با این تعریفی که در اینجا در مورد معنای کلمه ی رند در تصوف شده مخالفم.سعی می کنم با آوردن ابیاتی که نشان دهنده ی معانی مختلف کلمه ی رند باشد مطلب خود را تکمیل کنم.دوستان هم اگر کمک کنند ممنون میشوم.
با تشکر از توجهت
ممنون
متاسفانه دوست خوب این وبلاگ رامین رحیمی برادرشان را از دست داده اند.به ایشان در اینجا نیز تسلیت می گویم .منتظر باز گشت ایشان می مانیم.
امیدوارم که با خبرهای خوش برگردند
یاد آن رفته گرامی باد
شايد واژه خوبي نباشد كه قطعا هم نيست ولي اينگونه ادم ها هم عالمي دارند و نشستن پاي حرفشون خالي از لطف هم نمي باشد هر كس را بايد از ديد خودش مورد ارزيابي قرار داد
با سلام
یک - از شنیدن خبر درگذشت برادر رامین خیلی متاسف شدم. برای رامین صبر و آرامش آروز می کنم
----------------------
دو - انتقال هدیه ناقابل من به «پرواز با پروانه« کار بسیار زیبایی ست که بخاطر آن صمیمانه ازت تشکر می کنم
با بهترین آرزوها
رند و رندی
کاربرد رند در متون فارسی (جز در شعر عاشقانه – عرفانی )چهرهای بسیار منفی از رند ترسیم میکند :
رند بی سرو پای شهوت پرست هوسباز هرزه کرد بی نماز میخواره بی قید لا ابالی پست پا به حیا وابرو زده ای است که شب وروز در بند شهوت است و درخواب غفلت
به عنوان مثال رند در تاریخ بیهقی مترادف است لات و رندان ارازل اوباش و قلندرانی هستند که با چند سکه می توان آنها را به هر کاری وا داشت
اما از دید گاه حافظ یا به عبارتی رند حافظ ،رند پاک باز ازاد اندیش ،عارفی است که
نه تسلیم شیخ ریا کار می شود و نه دربرابر قدرت زور مندان سر فرو می اورد.
او همه چیز را رد می کند وبه همه چیز به چشم بی اعتنایی می نکرد
تصویری که حافظ از رند ارایه کرده است – دست کم در ظاهر – مجموعه ای است
از صفات متناقض.
رند حافظ اهل خوش گذرانی و عیاشی ومی خوارگی نظر بازی است وبی اعتنا به نام
وننگ وزهد وتقوا ومخالف توبه است ، و در عین حال ،اهل خدا شناسی ،راز ونیاز و
رستگاری .
وارسته و قلندر و ملا متی است . در ظاهر گدا ست ودر باطن به سلطنت فقر رسیده
است واز راز هستی وعالم غیب اگاه است .
رند حافظ روحی است متلاطم ونا ارام که پیش از هر چیز ،دشمن تزویر وریا ست.
حافظ ، رندی را رازی سر به مهر می داند که جز با عنایت الهی نمی توان از ان
پرده برداشت . رندی گنجی است که راه رسیدن به آن را همه کس نمی داند.
اگر بخواهی معنای رندی را در یک کلمه خلاصه کنیم شاید نتوانیم واژه ای مناسب تر
از عشق پیدا کنیم ، عشقی که همه زمین را در خود جای می دهد و هم آسمان را .
عشق رند به زیبایی ، میان عشق به زیبایی بشر و زیبایی الهی در نوسان است.
من ار چه عاشقم و رند و مست نامه سیاه
هزار شکر که یاران شهر بی گنهند
سلام
پروانه عزیز
ممنون از مطلب خواندنی ات
همیشه از مطالب وبلاگت لذت می برم
همیشه پر تلاش باشید
طنز عمران صلاحی
رند= دزد دغلباز
http://www.persian-language.org/Group/Tanz.asp?ID=1090&P=2
این هم چند تعریف دیگر از رند که بین مردم رواج دارد
-----
رندان تشنه لب را آبي نمي دهد کس (چه رسد به سون آپ)]
-----
طرف پشه را هم در هوا (يا داخل هواپيما) نعل مي کند.
----
طنز رندانه : بزن ، در رو، دم به تله نده
-----
بابک بیات درگذشت
...
وی از زمره معدود آهنگسازان ايرانی بود که به رغم خلق آثاری برای ترانه های پاپ، به ويژه برای داريوش اقبالی خواننده سرشناس ايرانی که بعضا به مضامين سياسی می پرداخت، پس از انقلاب از ايران خارج نشد و به فعاليت خود در داخل اين کشور ادامه داد.
از ديگر فعاليت های بابک بيات می توان به همکاريش با شاعر پرآوازه معاصر ايران، احمد شاملو، در دو اثر چيدن سپيده دم و سکوت سرشار از ناگفته هاست اشاره کرد. اثر به يادماندنی خروس زری پيرهن پری برای کودکان نيز محصول همکاری مشترک اين دو نفر بود.
http://www.pendar.com/main1.asp?a_id=6265
ارسال یک نظر